Αν κάτι πάει… στραβά με το αυτοκίνητό σας, τότε το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να έχετε αντιληφθεί τι είναι αυτό που δεν πάει καλά. Σίγουρα θα έχετε ακούσει διάφορες ιστορίες για οδηγούς που δεν κοιτούν ποτέ τον δείκτη θερμοκρασίας (υπερθέρμανση), που απορούσαν γιατί ο μουγκρίζει στην εκκίνηση (πατινάρισμα), που υπήρχε απώλεια ισχύος στο ταξίδι (με σηκωμένο χειρόφρενο), που το τιμόνι ήταν βαρύ (απώλεια αέρα στα ελαστικά)…
Και άλλα πολλά περίεργα συμβάντα που θα είχαν αποφευχθεί αν οδηγός χρησιμοποιούσε τα βασικά εργαλεία που μας έχει χαρίσει η φύση (όραση, ακοή, όσφρηση, αφή). Για παράδειγμα οι προειδοποιητικές ενδείξεις που υπάρχουν στον πίνακα οργάνων είναι από τα βασικότερα σημεία που πρέπει να γνωρίζετε. Δεν χάνετε και τίποτα αν ανοίξετε το ντουλαπάκι του συνοδηγού και να ρίξετε μια ματιά στο σχετικό εγχειρίδιο. Η θερμοκρασία του κινητήρα και του λαδιού είναι από τις σημαντικότερες ενδείξεις, ενώ στα πιο νέας τεχνολογίας υπάρχουν πιο συγκεκριμένες για τον κινητήρα, τα τακάκια, την πίεση των ελαστικών κ.α.
Η κατάσταση των ελαστικών είναι κάτι που μπορείς να δεις με την πρώτη ματιά. Χρίζουν ιδιαίτερης μέριμνας μιας και είναι το μοναδικό στοιχείο του αυτοκινήτου που έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα. Εδώ μπορείτε να μάθετε τα πάντα για τα ελαστικά, ενώ από τα βασικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε είναι να ελέγχετε μια φορά το μήνα την σωστή πίεση τους που διασφαλίζει σωστό κράτημα και λιγότερο φθορά. Επίσης, όταν φτάσει η ώρα της αντικατάστασης (3-4 χρόνια ή 40.000-50.000 χλμ.) μην τσιγκουνευτείτε και αποφύγετε τις πολύ φτηνές επιλογές. Α, και ρίχνετε καμιά ματιά και στην ρεζέρβα αν έχει αέρα, διότι όταν κλατάρει κάποιο λάστιχο τι θα κάνετε;
Στην περίπτωση που δείτε υγρά κάτω από το αυτοκίνητό σας, πρέπει να δώσετε ιδιαίτερη σημασία. Ότι και αν είναι αυτό το υγρό (νερό, λάδι κ.α.) μπορεί να αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για την απόδοση και την αξιοπιστία του αυτοκινήτου αφού μπορεί να προέρχεται από το κάρτερ του κινητήρα, από το ψυγείο, από τα φρένα, από την μετάδοση (κιβώτιο), από το τιμόνι (κρεμαγέρα), από σπασμένο αμορτισέρ (ανάρτηση) ή οποιαδήποτε άλλη διαρροή. Για να είστε σίγουροι πως πρόκειται για διαρροή από το δικό σας αυτοκίνητο, παρκάρετε ξανά στο ίδιο σημείο και ελέγξτε την επόμενη μέρα για κηλίδες.
Αν από την εξάτμιση του αυτοκινήτου βγαίνει μπλε καπνός, τότε το μοτέρ έχει συμμαχήσει να καίει και λαδάκι μαζί (άμεσα στο συνεργείο ώστε να μην καταστραφεί και ο καταλύτης). Αν ακούτε μεταλλικούς ήχους από τον κινητήρα είναι διότι υπάρχουν αυταναφλέξεις λόγω κακής ποιότητας καυσίμου. Στα παλιά αυτοκίνητα μπορεί να έχει απορρυθμιστεί το αβάνς, ενώ όταν δεν λειτουργεί κάποιο μπουζί πέφτει η απόδοση του μοτέρ και η άκαυστη βενζίνη μπορεί να δώσει και ένα εντυπωσιακό backfire (στα σπορ). Από εκεί και πέρα κάθε θόρυβος που έρχεται μέσα από το μοτέρ δεν θα είναι κάτι καλό…
Αν νιώθετε ένα τρέμουλο στο τιμόνι και σε συγκεκριμένες ταχύτητες τότε κάποιος τροχός χρειάζεται ζυγοστάθμιση. Αν το νιώθετε βαρύ (το τιμόνι) τσεκάρετε τον αέρα στα λάστιχα. Αν στην ευθεία το αυτοκίνητο δεν διατηρεί την πορεία του, τότε χρειάζεται ευθυγράμμιση (ή κάποιο λάστιχο έχει χάσει αέρα). Αν ακούσετε ασυνήθιστους μεταλλικούς ήχους ή κλυδωνισμούς -ειδικά όταν περνάτε πάνω από λακκούβες- να έρχονται από μπροστά ή πίσω τότε είναι πολύ πιθανό να έχει πρόβλημα η ανάρτηση, ή να έχει χαλάσει κάποιο ρουλεμάν κ.α. Στα παλιά οχήματα τσεκάρετε τις φούσκες στα «μπαλάκια» (τα ακρόμπαρα της κρεμαγέρας) μήπως έχουν χάσει λίπανση, αλλιώς θα το καταλάβετε όταν στρίβετε από το μέταλλο που θα τρίβετε.
Οι χαλαροί ιμάντες αφήνουν ένα χαρακτηριστικό σφύριγμα και απαιτούν σύσφιξη (κάτι που συμβαίνει κυρίως το χειμώνα). Αν στην διαδρομή διαπιστώσετε πως μειώνετε η ένταση των προβολέων υπάρχει πρόβλημα με το δυναμό ή με τον ιμάντα αυτού. Αν γυρίζετε το διακόπτη και ο κινητήρας δεν παίρνει μπροστά, τότε έχει αδειάσει η μπαταρία ή έχει πρόβλημα η μίζα. Αν τώρα ακούτε ένα περίεργο ήχο σαν κροτάλισμα, μην τρομάξετε, απλά η μπαταρία δεν έχει αδειάσει τελείως.
Πατάτε το γκάζι και το αυτοκίνητο περισσότερο βουίζει παρά επιταχύνει; Σας μυρίζει κάτι περίεργο σαν κάποιος να δίπλα σας να κόβει μέταλλο με τροχό; Ε, αυτός είναι ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου που έχει φθαρεί (λόγω χρήσης π.χ. μετά τις 100.000 χλμ. ή επειδή… του αλλάξατε τα φώτα) και αρχίζει να γλιστρά (ή να πατινάρει όπως συνηθίζεται να λέμε) πάνω στο πλατό. Οδηγείστε απαλά και προσεκτικά με το αριστερό πεντάλ και επισκεφτείτε το νωρίτερο το συνεργείο. Τα τακάκια στα φρένα αλλάζουν κάθε περίπου 70.000 χλμ. και αν το ξεχάσετε μην απορήσετε αν ακούσετε κάτι να γρατζουνά κάποια από τις δισκόπλακες. Αν μετά από έντονη κατάβαση πιέζετε το πεντάλ του φρένου περισσότερο για να πιάσουν, τότε έχει πέσει η πίεση του κυκλώματος και απαιτείται συμπλήρωση με υγρό.
Αν οι υαλοκαθαριστήρες αφήνουν γραμμές στο παρμπρίζ σημαίνει πως έφαγαν τα ψωμιά τους και πάτε για καινούργιους με ένα κόστος από 15 έως 30 ευρώ. Αν ο κλιματισμός δεν φέρνει ψυχρό αέρα τα νέα είναι μάλλον δυσάρεστα αφού η διαρροή του υγρού μπορεί να επιφέρει καταστροφή του συμπιεστή με σχετικά μεγάλο κόστος. Αν σας μυρίζει περίεργα το air condition ακόμη και μετά από μερικά λεπτά απαιτείται αντικατάσταση του φίλτρου. Αν στην καμπίνα σας μυρίζει καύσιμο ή καυσαέριο θα πρέπει να δώσετε άμεση προσοχή για να αποφύγετε επικίνδυνες καταστάσεις.
Εννοείται πως πέρα από τις απρόβλεπτες βλάβες και για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο θα πρέπει να μην αμελείτε το τακτικό σέρβις του αυτοκινήτου σας τόσο σε εξουσιοδοτημένα σημεία όσο και σε αξιόπιστα aftermarket συνεργεία.
Comments