Τι είναι, τι κάνει και που χρειάζεται το διαφορικό; Ποιος είναι ο ρόλος του διαφορικού σε ένα αυτοκίνητο και γιατί τα μπλοκέ διαφορικά είναι καλύτερα από τα ελεύθερα; Διαβάστε εδώ..
Υπάρχουν, δύο λόγοι που είναι απαραίτητο το διαφορικό σε ένα αυτοκίνητο. Ο πρώτος είναι γιατί χρειαζόμαστε μια τελική μείωση του ρυθμού περιστροφής του άξονα της μετάδοσης επιπλέον του κιβωτίου ταχυτήτων, προκειμένου να πολλαπλασιαστεί περαιτέρω η ροπή στρέψης που πηγαίνει τελικά στους τροχούς του οχήματος. Τώρα, το γιατί θέλουμε να πολλαπλασιαστεί η ροπή και άλλο, έχει να κάνει με το μειονέκτημα όλων των θερμικών κινητήρων που δεν είναι άλλο από την χαμηλή παραγωγή ροπής στρέψεως, τουλάχιστον στις πολύ χαμηλές στροφές.
Ο δεύτερος λόγος που το χρειαζόμαστε, είναι γιατί πρέπει να υπάρχει ανάλογα με τις συνθήκες διαφορετική ταχύτητα περιστροφής των τροχών που παραλαμβάνουν την ισχύ, για παράδειγμα σε μια στροφή. Ο τρόπος που γίνεται αυτή η «μοιρασιά» της ταχύτητας περιστροφής μεταξύ των τροχών, επί της ουσίας διαχωρίζει και τα διαφορικά σε 2 κατηγορίες. Τα ελεύθερα διαφορικά και τα ελεγχόμενα. Ξέρετε ότι; Αν και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα διαθέτουν διαφορικό επίσης, όπως αυτά με κινητήρα εσωτερικής καύσης, εντούτοις λόγω υψηλής παραγωγής ροπής εγγενώς από τις 0 στροφές, δεν διαθέτουν κιβώτιο ταχυτήτων με την κλασική έννοια αλλά έναν απλό μονοβάθμιο μειωτήρα. Ελεύθερο διαφορικό Το ελεύθερο διαφορικό είναι ο πιο βασικός τύπος διαφορικού ο οποίος χρησιμοποιείται στη συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων σήμερα. Το βασικό του χαρακτηριστικό είναι ότι μεταδίδει ίση ροπή μεταξύ των δύο τροχών. Το πόση ροπή όμως θα μεταδώσει, εξαρτάται από τον τροχό που μπορεί να παραλάβει την λιγότερη. Για να το καταλάβουμε καλύτερα, έστω ότι σε μια δεδομένη στιγμή ο ένας τροχός βρίσκεται σε βρεγμένο οδόστρωμα και ο άλλος σε στεγνό. Είναι προφανές ότι ο τροχός που βρίσκεται στο βρεγμένο έχει μικρότερο συντελεστή τριβής από εκείνον που βρίσκεται στο στεγνό και επομένως μπορεί να παραλάβει μικρότερο ποσό ροπής. Από τα παραπάνω προκύπτει, ότι ο τροχός που βρίσκεται στο βρεγμένο, επί της ουσίας «αποφασίζει» και για την ροπή που θα παραλάβει εκείνος που βρίσκεται στο στεγνό. Στην ακραία περίπτωση που ο ένας εκ των δύο τροχών βρίσκεται σε συνθήκες μηδενικής δυνατότητας παραλαβής ροπής, για παράδειγμα πάγος ή τροχός στον αέρα, τότε το αυτοκίνητο μένει ακίνητο χωρίς την δυνατότητα προώθησης. Ελεγχόμενο διαφορικό (μπλοκέ) Το ελεγχόμενο διαφορικό σε αντίθεση με το ελεύθερο προσφέρει ανώτερα οδικά χαρακτηριστικά στα οχήματα όπου τοποθετείται. Η βασική του υπεροχή σε σχέση με ένα συμβατικό ελεύθερο διαφορικό, είναι ότι αν ένας τροχός αντιμετωπίζει προβλήματα ελκτικής ή εγκάρσιας πρόσφυσης, τότε το ελεγχόμενο διαφορικό μεταδίδει την ροπή στον συζυγή τροχό, ο οποίος μπορεί να παραλάβει περισσότερη ροπή, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται σημαντικά η δυναμική συμπεριφορά του οχήματος.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι ελεγχόμενων διαφορικών όπως Torsen, με πολύδισκο συμπλέκτη, συνεκτικής σύζευξης κ.τ.λ. Το διαφορικό Torsen έχει την συμπεριφορά ενός ελεύθερου διαφορικού υπό κανονικές συνθήκες, όμως όταν ένας τροχός αρχίζει να χάνει πρόσφυση τότε ένα ποσό ροπής μεταφέρεται στον άλλο. Το πόση ροπή θα μεταφερθεί στον άλλο, εξαρτάται από την σχέση μετάδοσης της ροπής. Αν για παράδειγμα ένα Torsen διαφορικό έχει σχέση μετάδοσης ροπής 4:1, αυτό σημαίνει ότι ο ένας τροχός μπορεί να παραλάβει μέχρι και τετραπλάσια ροπή σε σχέση με τον άλλο. Στην περίπτωση όμως που ο ένας τροχός δεν έχει καμία δυνατότητα παραλαβής ισχύος, τότε η συμπεριφορά του διαφορικού Torsen γίνεται σαν και αυτή του ελεύθερου. Τα διαφορικά με τον πολύδισκο συμπλέκτη, μοιάζουν και αυτά με τα ελεύθερα, αλλά διαθέτουν επιπλέον συμπλέκτη και ένα σετ ελατηρίων. Ο συμπλέκτης δεν έχει καμιά συμμετοχή στο διαφορικό υπό κανονικές συνθήκες και επεμβαίνει μόνο όταν ένας τροχός έχει χάσει πρόσφυση. Σε αυτήν την περίπτωση, επειδή ο συμπλέκτης έχει ως αρχή της λειτουργίας του οι τροχοί να περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα, βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τον τροχό που θέλει να περιστραφεί πιο γρήγορα. Ο συνδυασμός της σκληρότητας του σετ ελατηρίων και της τριβής του συμπλέκτη συνεπάγονται μια ροπή που πρέπει να εφαρμοστεί. Ακριβώς λοιπόν αυτό το ποσό της ροπής που πρέπει να εφαρμοστεί, αναλαμβάνει ο τροχός που έχει τον καλύτερο συντελεστή πρόσφυσης. Ο ρόλος των ηλεκτρονικών Τα τελευταία χρόνια αν και τα ελεύθερα διαφορικά συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται, εντούτοις η αλματώδης εξέλιξη των ηλεκτρονικών συστημάτων τους επιτρέπουν να μιμούνται την συμπεριφορά των ελεγχόμενων διαφορικών (βλ. παρακάτω). Στην μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων χρησιμοποιούνται λειτουργίες λογισμικού στον εγκέφαλο του ABS, ο οποίος φρενάρει τον εσωτερικό τροχό σε μια στροφή με αποτέλεσμα την μείωση της υποστροφής. Συνεπώς αν και τα διαφορικά εξακολουθούν να είναι ελεύθερα από μηχανικής άποψης, είναι ελεγχόμενα σε ένα βαθμό από ηλεκτρονικής
Στη NM CarService γνωρίζουμε την αγάπη σας για τον τετράτροχο φίλο σας και φροντίζουμε για αυτόν. Τηλεφωνήστε σήμερα κιόλας στο 210 8044295 για να κλείσετε ένα ραντεβού για ένα πλήρη δωρεάν έλεγχο της κατάστασης του αυτοκίνητου σας ή χρησιμοποιήστε την επιλογή για online ραντεβού μέσα από την ιστοσελίδα μας. Επωφεληθείτε από τις μοναδικές προσφορές μας και εξασφαλίστε υγεία και μακροζωία στο όχημά σας
Comments