Search

Ζημιές και βλάβες στο turbo. Τι να προσέξουμε

Πλέον το μεγαλύτερο ποσοστό των αυτοκινήτων έχει turbo κινητήρες. Υπάρχουν ορισμένοι κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται πιστά, ειδικά από όσους έχουν μοντέλα 10ετίας.

Οι turbo κινητήρες ήταν κάποτε προνόμιο κυρίως των sport κατασκευών, αφού η υπετροφοδότηση βοηθούσε το μοτέρ να αποδώσει περισσότερα άλογα. Πλέον οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη τεχνολογία ως μέθοδο μείωσης τόσο της κατανάλωσης καυσίμου, όσο και των εκπομπών καυσαερίων, συντελώντας σε ένα πιο «πράσινο» περιβάλλον. Οι turbo κινητήρες βρίσκονται πλέον κάτω από το καπό των περισσότερων νέων μοντέλων, για αυτό το λόγο πρέπει να γνωρίζουμε μερικές λεπτομέρειες που θα εξασφαλίσουν την μακροχρόνια αξιοπιστία τους.


Έλεγχε τα λάδια σε κάθε γέμισμα και πρόσεχε την ποιότητά τους

Η φτερωτή του turbo γυρίζει με εξωφρενικά πολλές στροφές ανά λεπτό. Για την ακρίβεια με 150.000 στροφές το λεπτό, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η ταχύτητα ξεπερνάει τις 200.000 στροφές/λεπτό. Λόγω αυτού, στην εξαγωγή παράγονται ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες, που αγγίζουν τους 800 βαθμούς Κελσίου. Αυτό οδηγεί σε 2 δεδομένα: Από τη μία, τα πολλά κινούμενα μέρη έχουν μεγάλες απαιτήσεις σε λίπανση, και από την άλλη, η υψηλή θερμότητα κάνει την πυκνότητα του λαδιού να διασπάται συχνότερα από ότι σε έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα. Για αυτό το λόγο, οι αλλαγές λαδιών πρέπει να γίνονται στην ώρα τους, ενώ το λιπαντικό που χρησιμοποιούμε θα πρέπει να είναι καλής ποιότητας, με ιξώδες που προτείνεται από τον κατασκευαστή. Αν βάλουμε πιο «λεπτό», δεν θα δημιουργηθεί το σωστό φιλμ προστασίας, ειδικά στις μεγάλες θερμοκρασίες. Αντιθέτως, αν βάλουμε πιο παχύρρευστο, αυτό δεν θα μπορεί φτάσει σε όλα τα μέρη του κινητήρα γρήγορα, ενώ δεν θα αποβάλλει επαρκώς την θερμότητα. Επειδή το turbo λιπαίνεται από το κύκλωμα λαδιού του κινητήρα, τα υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ καταναλώνουν περισσότερο λιπαντικό. Καλό θα είναι να τσεκάρουμε τη στάθμη λαδιών σε κάθε γέμισμα, και να συμπληρώσουμε αν είναι ανάγκη.

Μην το «πλακώνεις» κρύο και μην το σβήνεις αμέσως

Αυτή η συμβουλή αφορά κυρίως τα turbo μοντέλα 10ετίας και βάλε, αν και δεν θα βλάψει αν την ακολουθήσουμε και στα πιο καινούργια αυτοκίνητα. Όταν βάζουμε μπροστά, καλό είναι να αφήσουμε τον κινητήρα να δουλέψει σε χαμηλές στροφές πριν πατήσουμε τέρμα το γκάζι, αφού έτσι επιτρέπουμε στο λάδι να φτάσει στην κατάλληλη θερμοκρασία λειτουργίας και να δημιουργήσει ένα επαρκές προστατευτικό φιλμ για την τουρμπίνα μας. Δεν χρειάζεται να παραμείνουμε ακίνητοι στο ρελαντί, είναι αρκετό να οδηγούμε για λίγα λεπτά με χαμηλές στροφές. Αντίστοιχα, αν έχουμε κάνει μία μεγάλη διαδρομή και έχουμε «πιέσει» αρκετά τον κινητήρα, και κατά επέκταση την τουρμπίνα μας, θα πρέπει να περιμένουμε 2-3 λεπτά πριν σβήσουμε το αυτοκίνητο, για τον ακόλουθο λόγο: Επειδή μέσα στο turbo κυκλοφορεί λάδι, αυτό μετά παραμένει σε ένα σημείο, με αποτέλεσμα να μην γίνεται απαγωγή της θερμότητας και να προκαλεί ζημιά. Συχνά ραγίζει η φτερωτή, ενώ ενδέχεται να ραγίσει και το κέλυφος της τουρμπίνας. Όπως αναφέραμε, οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στην εξαγωγή φτάνουν τους 800 βαθμούς Κελσίου, επομένως καταλαβαίνουμε πως αυτές μπορούν να γίνουν καταστροφικές.

Τα πιο σύγχρονης τεχνολογίας αυτοκίνητα έχουν συνήθως υγρόψυκτα turbo, ενώ σε ορισμένα το λάδι και το ψυκτικό υγρό συνεχίζουν να κυκλοφορούν ακόμα και αφού σβήσουμε το αυτοκίνητο, και έτσι, το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει επιλυθεί. Παρόλα αυτά, θα συνιστούσαμε να «ρίξετε» ρυθμούς όταν πλησιάζετε τον προορισμό σας.

Πρόσεχε τι καύσιμο βάζεις, γιατί θα κάνεις ζημιά

Πολλές εταιρείες επιβάλλουν τη χρήση βενζίνης με υψηλό αριθμό οκτανίων, και αντίστοιχα diesel με συγκεκριμένο αριθμό κετανίων. Αν το καύσιμο δεν είναι «καθαρό», τότε γίνεται κακή καύση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται επικαθήσεις, οι οποίες προσκολλώνται στη φτερωτή του turbo. Αν το αμελήσουμε, τότε η τουρμπίνα θα χρειαστεί σύντομα λύσιμο και καθαρισμό, και αν επαναλαμβάνουμε τη χρήση κακού καυσίμου, αυτός ο καθαρισμός θα πρέπει να γίνεται συχνά.

Προσοχή στις στροφές: Μπες «τουρμπισμένος» ή με το πόδι στο «άσε»

Οι περισσότεροι turbo κινητήρες του παρελθόντος ήταν γνωστοί για ένα χαρακτηριστικό: Την υστέρηση απόκρισης, που έχει γίνει γνωστή ως «turbo lag». Επειδή η φτερωτή της τουρμπίνας γυρίζει με τα καυσαέρια του κινητήρα, αν οι στροφές δεν είναι επαρκείς και ο οδηγός πατήσει το γκάζι, ο κινητήρας έχει μια νωχελική απόκριση αρχικά, και το ξέσπασμα δύναμης έρχεται αργοπορημένο. Ουσιαστικά, επιταχύνεις με καθυστέρηση. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου πολλοί οδηγοί πάτησαν απότομα το γκάζι πριν, ή στην αρχή της στροφής, με την ισχύ να έρχεται ξαφνικά στο apex της στροφής, διαταράσσοντας την ισορροπία του αυτοκινήτου, και οδηγώντας σε ατύχημα. Στη NM CarService γνωρίζουμε την αγάπη σας για τον τετράτροχο φίλο σας και φροντίζουμε για αυτόν. Τηλεφωνήστε σήμερα κιόλας στο 210 8044295 για να κλείσετε ένα ραντεβού για ένα πλήρη δωρεάν έλεγχο της κατάστασης του αυτοκίνητου σας ή χρησιμοποιήστε την επιλογή για online ραντεβού μέσα από την ιστοσελίδα μας. Επωφεληθείτε από τις μοναδικές προσφορές μας και εξασφαλίστε υγεία και μακροζωία στο όχημά σας



34 views0 comments