top of page
Search

Ιντερκούλερ. Σε τι χρησιμεύει, τι προβλήματα παρουσιάζει

Όλοι οι οδηγοί και κυρίως οι λάτρεις της ταχύτητας ονειρεύονται ένα αυτοκίνητο με δυνατό μοτέρ, τούρμπο και ιντερκούλερ. Σαν φράση ακούγεται υπέροχα, τι ακριβώς σημαίνει όμως;

Τι είναι το ιντερκούλερ (intercooler) του αυτοκινήτου και τι κάνει;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης τραβάνε αέρα από το περιβάλλον στην ατμοσφαιρική πίεση που βρίσκεται και το αναμιγνύουν με το καύσιμο για να δημιουργηθεί το μείγμα καυσίμου, που στη συνέχεια θα καεί για να σπρώξει τα έμβολα μέσα στους κυλίνδρους με τη χρήση θερμοκρασίας ή σπινθήρα για να κινηθεί το όχημα. Μέχρι εδώ, όλα απλά και καλά.

Υπάρχουν περιπτώσεις που είτε το όχημα είναι ειδικής χρήσης ή αγωνιστικό και απαιτεί περισσότερη δύναμη, είτε για λόγους οικονομίας καυσίμου η εταιρία κατασκευής θέλει μικρότερο κινητήρα σε μέγεθος, ο οποίος όμως θα βγάζει αρκετή ιπποδύναμη. Στις περιπτώσεις αυτές, το όχημα εξοπλίζεται με τούρμπο αυτοκινήτου.

Αυτό που κάνει το τούρμπο ουσιαστικά, είναι να συμπιέζει τον ατμοσφαιρικό αέρα μέσω της φτερωτής της τουρμπίνας, η οποία παίρνει κίνηση από τα καυσαέρια, πριν εισέρθει στους κυλίνδρους για την καύση, αυξάνοντας την περιεκτικότητα του μείγματος σε αέρα για να επιτευχθεί ισχυρότερη καύση και άρα απόδοση του κινητήρα.

Εδώ όμως, υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα. Η συγκεκριμένη διαδικασία ανεβάζει παράλληλα και τη θερμοκρασία του αέρα, οπότε επέρχεται μείωση της πυκνότητάς του σε οξυγόνο και φυσικά μείωση της απόδοσης της καύσης. Για να λυθεί αυτό το θέμα μπαίνει στη μέση το ψυγείο αέρα ή ιντερκούλερ,


Τι κάνει το ιντερκούλερ;

Αυτό ακριβώς που λέει και το όνομά του, ψύχει τον αέρα πριν φτάσει στους κυλίνδρους, αυξάνοντας την περιεκτικότητά του σε οξυγόνο. Η κατασκευή του ιντερκούλερ μοιάζει με αυτή του ψυγείου νερού του κινητήρα.


Πώς δουλεύει το ιντερκούλερ;

Το ιντερκούλερ τοποθετείται μετά την τουρμπίνα, πριν τον κινητήρα. Μόλις ο αέρας περάσει από την τουρμπίνα, μπαίνει στο ιντερκούλερ και ψύχεται για να καταλήξει μετά στους κυλίνδρους. Η θερμοκρασία μειώνεται με εναλλαγή, μεταφέρεται δηλαδή σε κάποιο άλλο μέσο. Τις πιο πολλές φορές, τα ιντερκούλερ είναι αερόψυκτα όπως το ψυγείο νερού και διώχνουν τη θερμοκρασία μεταφέρνοντάς την στον αέρα που χτυπά το εμπρόσθιο μέρος του οχήματος όταν αυτό κινείται. Υπάρχουν και υδρόψυκτα ιντερκούλερ, τα οποία συνήθως τοποθετούνται σε αγωνιστικά οχήματα, στα οποία η θερμοκρασία περνάει σε κάποιο ψυκτικό υγρό.

Και το ιντερκούλερ όμως, όπως και κάθε άλλο τμήμα του οχήματος, μπορεί να πάθει ζημιές, είτε λόγο χρήσης, είτε λόγω κρούσης, είτε λόγω φυσικής φθοράς.

  • Λόγω χρήσης ενδέχεται να μαζέψει ρύπους, αν για παράδειγμα δεν αλλάζεται συχνά το φίλτρο αέρα αυτοκινήτου και να απαιτηθεί ο καθαρισμός του ιντερκούλερ με ειδικό χημικό μέσο.

  • Λόγω κρούσης φυσικά ενδέχεται να σπάσει και να χάνει αέρα. Εδώ, μιλάμε για τρύπιο ιντερκούλερ οπότε και για άμεση επισκευή ή αλλαγή του.

  • Τέλος λόγω φθοράς ενδέχεται οι σωλήνες του να χαλαρώσουν, να ραγίσουν ή να τρυπήσουν και να χάνει πίεση οπότε απαιτείται η αντικατάστασή τους.

Ευτυχώς, σε κάθε περίπτωση τα συμπτώματα θα είναι κοινά και εύκολα αναγνωρίσιμα.

Όταν υπάρχει διαρροή, γενικά δεν θα φτάνει η αναγκαία ποσότητα αέρα με τη σωστή πίεση στους θαλάμους καύσης, οπότε θα χαλάσει η αναλογία του μείγματος. Αν το μείγμα έχει περισσευούμενο αέρα το καύσιμο θα καίγεται μέσα στην εξάτμιση και θα βγαίνει μαύρος καπνός, ενώ παράλληλα θα εκτοξευθεί και η κατανάλωση καυσίμου. Όπως και να έχει αρχικά, θα ενεργοποιηθεί το σύστημα ελέγχου του τούρμπο και η ανάλογη λυχνία στο πίνακα οργάνων, ενώ θα πέσει κατακόρυφα και η απόδοση του οχήματος.


Στη NM CarService γνωρίζουμε την αγάπη σας για τον τετράτροχο φίλο σας και φροντίζουμε για αυτόν. Τηλεφωνήστε σήμερα κιόλας στο 210 8044295 για να κλείσετε ένα ραντεβού για ένα πλήρη δωρεάν έλεγχο της κατάστασης του αυτοκίνητου σας ή χρησιμοποιήστε την επιλογή για online ραντεβού μέσα από την ιστοσελίδα μας. . Επωφεληθείτε από τις μοναδικές προσφορές μας και εξασφαλίστε υγεία και μακροζωία στο όχημά σας




32 views0 comments
bottom of page