top of page
Search
Azisis

Το σύστημα διεύθυνσης και οι πιθανές βλάβες του

Το σύστημα διεύθυνσης μεταδίδει τις κινήσεις του οδηγού από το τιμόνι στους τροχούς. Αν έχει υποστεί ζημιά, μπορεί να γίνει επικίνδυνο. Πώς μπορείτε, όμως, να αναγνωρίσετε μια ζημιά;

Αν βάλετε ένα μικρό παιδί σε ένα αυτοκινητάκι, αυτό θα καταλάβει άμεσα ότι το τιμόνι καθορίζει την κατεύθυνση. Πώς φτάνουν, όμως, οι κινήσεις του τιμονιού στους τροχούς; Γι αυτό φροντίζει το τιμόνι. Η κίνηση είναι ενστικτώδης: όταν το τιμόνι στρίβει, το αυτοκίνητο αλλάζει κατεύθυνση. Και κατ αναλογία, όσο περισσότερο στρίβετε, αυτό σημαίνει ότι τόσο πιο κλειστή είναι η στροφή. Πώς μεταδίδεται, όμως, η κίνηση του τιμονιού στους τροχούς; Γι αυτό υπάρχει ένα στοιχείο, που μετατρέπει την περιστροφική κίνηση του τιμονιού σε μια γραμμική, η οποία διευθύνει τους μπροστινούς τροχούς χρησιμοποιώντας ράβδους: το σύστημα διεύθυνσης. Πώς λειτουργεί ένα σύστημα διεύθυνσης; Υπάρχουν, ουσιαστικά, δύο τύποι συστημάτων διεύθυνσης: η κρεμαγιέρα, η οποία είναι πλέον εγκατεστημένη σε περισσότερο από το 99% όλων των αυτοκινήτων, αλλά και αυτό του ελικοειδούς γραναζιού, τα οποία διατίθενται σε διάφορες παραλλαγές. Το τιμόνι περιστρέφει ένα είδος σπειρώματος, στο οποίο εδράζεται ένα παξιμάδι. Κατά το στρίψιμο του τιμονιού, η θέση του παξιμαδιού κινείται, με αποτέλεσμα την κίνηση της κολώνας του τιμονιού μέσω ενός μηχανισμού, ο οποίος με τη σειρά του δρα στις ράβδους πρόσδεσης. Το μειονέκτημα: Με την πάροδο του χρόνου και των χιλιομέτρων, τα πολυάριθμα εξαρτήματα σε αυτά τα τιμόνια χαλαρώνουν και ο ακριβής έλεγχος γίνεται τότε δύσκολος. Η κρεμαγιέρα διευθύνεται με σημαντικά λιγότερα κινούμενα μεμονωμένα μέρη. Υπάρχουν μόνο δύο: ένα γρανάζι στην άκρη της κολώνας του τιμονιού και μια οδοντωτή ράβδος, στην οποία το γρανάζι εμπλέκεται και την οποία ωθεί από τη μία ή την άλλη πλευρά, κατά το στρίψιμο του τιμονιού. Συνήθως οι ράβδοι στηρίζονται απευθείας στα άκρα της σχάρας και μεταδίδουν την κίνηση διεύθυνσης στους τροχούς. Η ράβδος, λοιπόν, οδηγείται σε δύο δακτυλίους μέσα στο περίβλημά της, ενώ υπάρχει συχνά ένα συρόμενο μπλοκ απέναντι από το γρανάζι -το μικρό οδοντωτό τροχό- ο οποίος θα πρέπει να διασφαλίσει περαιτέρω ότι δεν υπάρχει «παιχνίδι» μεταξύ του γραναζιού και της ράβδου, όταν ο δακτύλιος αρχίζει να φθείρεται. Εκτός από τη βασική δομή, σπουδαίο ρόλο «παίζει» σήμερα και η υδραυλική υποστήριξη. Παλαιότερα ήταν ένα χαρακτηριστικό των πολυτελών αυτοκινήτων, πλέον, όμως, δεν υπάρχουν καθόλου ούτε μικρά αυτοκίνητα με τιμόνι χωρίς υποβοήθηση. Γι αυτήν υπάρχουν δύο τύποι: η υδραυλική και η ηλεκτρική. Στην περίπτωση ενός υδραυλικά υποβοηθούμενου συστήματος διεύθυνσης, ένα μέρος της οδοντωτής ράβδου είναι κατασκευασμένο σαν έμβολο, στο οποίο, ανάλογα με την επιθυμητή κατεύθυνση διαδρομής, η πίεση λαδιού δρα μέσω μιας βαλβίδας ελέγχου, που καθοδηγείται από τη μία ή την άλλη πλευρά. Το ηλεκτρικά υποβοηθούμενο τιμόνι λειτουργεί με ένα ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο, ανάλογα με τη μάρκα του, εμπλέκεται στο γρανάζι μέσω ενός ιμάντα στη ράβδο ή στο εσωτερικό της κολώνας του τιμονιού.


Πιθανές βλάβες

Βασικά, μπορεί να ειπωθεί ότι τα συστήματα διεύθυνσης είναι από τα πλέον αξιόπιστα μέρη του αυτοκινήτου. Μάλιστα, δοκιμάζονται επίσης κατά της κακής χρήσης όλων των μορφών κατά την εξέλιξή τους. Μία από αυτές τις δοκιμές είναι η δοκιμή έλξης-συγκράτησης. Στο πλαίσιό της το αυτοκίνητο παραμένει ακίνητο, με το ελαστικό παράλληλο στο πεζοδρόμιο. Στη συνέχεια, ο δοκιμαστής-οδηγός στρίβει τελείως το τιμόνι. Το τιμόνι πρέπει να μετακινήσει ολόκληρο το αυτοκίνητο πλευρικά, ασκώντας τεράστιες δυνάμεις. Σε αυτή τη διαδικασία καλούνται να αντέξουν το τιμόνι και οι ράβδοι πρόσδεσης. Ωστόσο, οι δοκιμαστές δεν αναφέρουν πώς δείχνουν στο τέλος της δοκιμής οι ζάντες...

Η πιο συνηθισμένη αιτία αποτυχίας είναι η βρωμιά. Λόγος είναι ένα ελαττωματικό ή ολισθηρό χιτώνιο ράβδου, που ανοίγει το δρόμο για την υγρασία και το χώμα να εισέλθουν μέσα στο σύστημα διεύθυνσης. Λίγα χιλιόμετρα αρκούν για να συμβεί αυτό, ενώ το γράσο στο εσωτερικό αναμειγνύεται με το χώμα, για να σχηματίσει μια σμαραγδένια πάστα, που προκαλεί ακραία φθορά. Τι άλλο είναι επίσης άγνωστο σε πολλά συνεργεία: Οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων ζητούν την αντικατάστασή τους ακόμα και σε περίπτωση μικρών ατυχημάτων, που σχετίζονται άμεσα με το «περιβάλλον» του τιμονιού. Για παράδειγμα, αν χτυπήσετε τον μπροστινό τροχό ή αν γλιστρήσετε στην παγωμένη άσφαλτο και πέσετε στο πεζοδρόμιο. Τέλος, δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι τα μέρη του συστήματος διεύθυνσης έχουν υπερφορτωθεί και ότι θα καταρρεύσουν στην επόμενη μεγάλη πίεση. Τα ελαττωματικά άκρα της ράβδου και οι σύνδεσμοι του άξονα έχουν επίσης ένα μικρό αντίκτυπο στη διάρκεια ζωής. Αν παρουσιαστεί σε αυτά το «παιχνίδι», που προαναφέραμε, το σύστημα διεύθυνσης επιβαρύνεται με μικρές κρούσεις σε κάθε χτύπημα. Οι δονήσεις από τους τροχούς έχουν παρόμοια αποτελέσματα λόγω μη ζυγοστάθμισης. Τα σφάλματα στη γεωμετρία της ανάρτησης, που προκαλούν στο όχημα την απόκλιση της πορείας του, δεν πρέπει να υποτιμούνται. Στη συνέχεια, ο οδηγός πρέπει να στρίβει συνεχώς ανάποδα, πράγμα που σημαίνει μια μόνιμη επιβάρυνση για την υδραυλική υποβοήθηση και την ανάλογη φθορά. Για ορισμένα ελαττώματα ευθύνονται επίσης τα συνεργεία, όπως, για παράδειγμα, για την ανανέωση των αξονικών αρθρώσεων των ράβδων. Αυτές βιδώνονται απευθείας στη ράβδο, κατά τη χαλάρωση και το σφίξιμο των αρθρώσεων, επομένως είναι απαραίτητο να συγκρατηθεί η ράβδος. Διαφορετικά, οι οδηγοί δακτυλίου και οι υδραυλικές στεγανοποιήσεις εκτίθενται σε τεράστιες δυνάμεις, επομένως αναμένονται επακόλουθες ζημιές. Ένα σφάλμα του οδηγού, ωστόσο, έχει τη μεγαλύτερη επίδραση στη διάρκεια ζωής ενός συστήματος διεύθυνσης, κάτι που έγινε ευρέως διαδεδομένο μόνο όταν το σύστημα διεύθυνσης με την υδραυλική υποβοήθηση εισήχθη σε όλους τους τομείς. Η πλέον σημαντική υπόθεση, λοιπόν, είναι: το στρίψιμο του τιμονιού όταν το όχημα είναι ακινητοποιημένο. Σύμφωνα με τη δοκιμή... πίεσης του τροχού στο πεζοδρόμιο, αυτό είναι το υψηλότερο δυνατό φορτίο, ειδικά σε οδόστρωμα με πολύ καλό επίπεδο πρόσφυσης. Παρεμπιπτόντως, το ίδιο ισχύει επίσης για τα ελαστικά, που όταν το αυτοκίνητο είναι εν στάσει και ο οδηγός τρίβει το τιμόνι, «σβήνουν» επί τόπου τα πάντα. Επομένως είναι καλύτερο να στρίβετε, όταν οι τροχοί κυλούν. Πώς αναγνωρίζει κανείς ένα σύστημα διεύθυνσης με βλάβες; Υπάρχουν ουσιαστικά δύο τύποι ελαττωμάτων: όταν, για παράδειγμα, το τιμόνι δεν είναι σταθερό και «κουδουνίζει» ή όταν αυτό γίνεται όλο και πιο δύσχρηστο και μπλοκάρει. Η τελευταία είναι η πιο επικίνδυνη παραλλαγή, επειδή δεν παράγονται θόρυβοι. Επομένως: Αν αισθάνεστε το τιμόνι ασυνήθιστα σκληρό και σας δίνει την εντύπωση ότι έχει κολλήσει, πρέπει να επισκεφθείτε άμεσα το συνεργείο! Ωστόσο, είναι πιο συνηθισμένο να υπάρχει «παιχνίδι» μεταξύ της ράβδου και των δικών της οδηγών δακτυλίου. Στη συνέχεια, ένα θόρυβο θα μπορέσετε να τον ακούσετε σε δρόμους κακής ποιότητας, ο οποίος μπορεί να γίνει αισθητός και στο τιμόνι. Σε ορισμένα αυτοκίνητα, το «παιχνίδι» μπορεί να περιοριστεί εντός ορισμένων ορίων. Αλλά αυτό είναι ένα θέμα για το συνεργείο. Σε κάποια προχωρημένη φάση, η ράβδος «παίζει» τόσο πολύ, που το τιμόνι αρχίζει να κάνει τα... δικά του, ιδιαίτερα σε προσθιοκίνητα μοντέλα, όπου μπορεί κατά την επιτάχυνση να «τραβά» προς τη μια κατεύθυνση και κατά το φρενάρισμα προς την άλλη. Αυτό θα είναι το έσχατο χρονικό σημείο, για να πάτε σε ένα συνεργείο. Ένα περαιτέρω πρόβλημα στα συστήματα διεύθυνσης με υδραυλική υποβοήθηση είναι οι διαρροές. Επειδή η ράβδος έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί ως ένα έμβολο, που ολισθαίνει από τη μία πλευρά στην άλλη σε μια περιοχή εργασίας, υπάρχουν επίσης τα ανάλογα στεγανοποιητικά. Αυτά θα παρουσιάσουν διαρροές κάποια στιγμή. Συνήθως μπορείτε να το αναγνωρίσετε κατά κανόνα αρχικά από την ανεπιθύμητη έλλειψη υδραυλικής υποστήριξης, κάτι που αποτελεί και ένδειξη ανεπαρκούς ποσότητας λαδιού στο υδραυλικό σύστημα. Αν ψάξετε να βρείτε πού έχει φτάσει η στάθμη του, θα το ανακαλύψετε είτε στις μανσέτες της ράβδου, που είναι γεμάτες με αυτό, είτε σε λιπαρά σημεία στο σύστημα διεύθυνσης. Βλάβες μπορούν επίσης να προκύψουν και σε ηλεκτρικά υποβοηθούμενα συστήματα διεύθυνσης. Η λυχνία με την ένδειξη "EPS" (Electric Power Steering) στον πίνακα οργάνων υποδεικνύει προβλήματα με τους ηλεκτρικούς μηχανισμούς ή τη μετάδοση της ισχύος τους. Ακόμα και τότε είναι καιρός να επισκεφτείτε το συνεργείο, γιατί αν το σύστημα υποβοήθησης αποτύχει, τότε οι δυνάμεις, που απαιτούνται, για το τιμόνι θα αυξηθούν σε μεγάλο βαθμό. Επειδή κάτι τέτοιο συμβαίνει συνήθως ξαφνικά, υπάρχει και αυξημένος κίνδυνος πρόκλησης ατυχήματος. Σημαντικό: Προτού «κατηγορήσετε» το σύστημα διεύθυνσης για ασυνήθιστους θορύβους, ελέγξτε οπωσδήποτε την κολώνα του τιμονιού. Υπάρχουν ένας ή δύο καθολικοί σύνδεσμοι στη σύνδεση μεταξύ του τιμονιού και του υπόλοιπου συστήματος διεύθυνσης. Και αυτοί μπορούν επίσης να αναπτύξουν «παιχνίδι» με την πάροδο του χρόνου, κάτι που γίνεται αισθητό ανάλογα με τη μορφή του «κουδουνίσματος» ή του θορύβου από το τιμόνι. Στη NM CarService γνωρίζουμε την αγάπη σας για τον τετράτροχο φίλο σας και φροντίζουμε για αυτόν. Τηλεφωνήστε σήμερα κιόλας στο 210 8044295 για να κλείσετε ένα ραντεβού για ένα πλήρη δωρεάν έλεγχο της κατάστασης του αυτοκίνητου σας ή χρησιμοποιήστε την επιλογή για online ραντεβού μέσα από την ιστοσελίδα μας. . Επωφεληθείτε από τις μοναδικές προσφορές μας και εξασφαλίστε υγεία και μακροζωία στο όχημά σας



18,975 views0 comments

Comentarios


bottom of page