top of page
Search
Azisis

Χρειάζεται αλλαγή στις βαλβολίνες;

Ενώ το λάδι του κινητήρα αλλάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, η βαλβολίνη (το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων), δε... βιώνει ανάλογα συχνή προσοχή από τους περισσότερους οδηγούς. Ωστόσο, γερνά και αυτή, και επομένως, πρέπει να αντικαθίσταται προτού το σύστημα μετάδοσης υποστεί κάποια πολύ ζημιά.


Μόλις συμπληρωθεί από τον κατασκευαστή, η βαλβολίνη προορίζεται συχνά να παραμείνει στο σύστημα μετάδοσης για όλη τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου. Διάστημα αλλαγής βαλβολίνης προβλέπεται μόνο σε λίγες περιπτώσεις. Το λάδι του κιβωτίου ταχυτήτων μολύνεται επίσης εξαιτίας των τριβών και χάνει τις καλές, λιπαντικές ιδιότητές του. Μακροπρόθεσμα, αυτό μπορεί να προκαλέσει ζημιά στο κιβώτιο ταχυτήτων, κάτι, που σαφώς θα είναι πιο ακριβό από μια απλή αλλαγή του λαδιού του κιβωτίου ταχυτήτων, μια απλή αλλαγή βαλβολίνης. Ποια είναι η λειτουργία της βαλβολίνης; Η βαλβολίνη έχει παρόμοια λειτουργία με το λάδι του κινητήρα: λιπαίνει τα γρανάζια, τα οποία εφαρμόζουν μεταξύ τους με ακρίβεια, μειώνοντας έτσι τη φθορά. Ταυτόχρονα, αναλαμβάνει και μια λειτουργία ψύξης και καθαρισμού, απορροφώντας ακόμα και τα μικρότερα σωματίδια τριβής, τα οποία και μεταφέρει στο φίλτρο, έτσι ώστε να μην προκαλούνται ανεπιθύμητες τριβές στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όσο «γερνά» το λιπαντικό, γίνεται όλο και πιο βρώμικο και χάνει τις καλές ιδιότητές ροής του λόγω της επιβάρυνσης, που δέχεται. Αυτό μπορεί επίσης να καθοριστεί με την πάροδο του χρόνου από τη συμπεριφορά του οδηγού.

Χαρακτηριστικές αλλαγές, που προκαλούνται από την παλιά βαλβολίνη είναι οι παρακάτω:

• Οι αλλαγές σχέσεων δε γίνονται πλέον ομαλά ή με ευκολία. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα αισθητό σε χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων όταν η εμπλοκή της σχέσης και η μετάδοση της ισχύος καθυστερούν

• Οι σχέσεις δεν επιλέγονται πλέον τόσο εύκολα και με ακρίβεια. Αυτό ισχύει περισσότερο για την πρώτη και τη δεύτερη σχέση. Ιδιαίτερα, όταν η βαλβολίνη είναι ακόμα κρύα, οι αλλαγές σχέσεων είναι δύσκολες.

• Ακόμα και στο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ένας «διασταγμός» κατά την επιλογή μιας σχέσης, μπορεί να αποτελεί μία από τις αιτίες.

• «Κουδούνισμα» ή θόρυβος κατά την αλλαγή σχέσης.

• Λεκέδες λαδιού κάτω από το κιβώτιο ταχυτήτων δείχνουν ότι αυτό δεν είναι στεγανό.


Πρέπει, λοιπόν, να συμπληρωθεί βαλβολίνη και να επισκευαστεί αν είναι απαραίτητο.  Γιατί να αλλάζεται γενικώς η βαλβολίνη; Αν ο κατασκευαστής δεν προβλέπει την αλλαγή βαλβολίνης, τότε αυτή θα πρέπει στην πραγματικότητα να διαρκέσει όσο ολόκληρη η ζωή του αυτοκινήτου. Ωστόσο, αυτή η αντοχή περιορίζεται συνήθως σε μια απόσταση από 150.000 έως 180.000 χιλιόμετρα ή μια διάρκεια ζωής 8 έως 10 ετών. Αν δεν αλλάξετε τη βαλβολίνη το αργότερο μετά από τόσο καιρό, να είστε βέβαιοι πως το κιβώτιο ταχυτήτων δε θα αντέξει για πολλά περισσότερα χιλιόμετρα. Επειδή με την πάροδο του χρόνου, όλο και περισσότερα σωματίδια εναποτίθενται στη βαλβολίνη. Επιπλέον, αυτή χάνει τις καλές λιπαντικές ιδιότητές της με την πάροδο του χρόνου. Επίσης, με την πάροδο του χρόνου παρατηρείται και σταδιακή απώλεια λαδιού. Αν η λίπανση στο κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι πλέον εγγυημένη, ως συνέπεια θα υπάρξει αυξημένη φθορά και υπερθέρμανση. Έτσι, δεν βρίσκεστε μακριά από μια ακριβή ζημιά του κιβωτίου ταχυτήτων... Ας δούμε μαζί παρακάτω, πότε πρέπει να την αλλάξεις, πόσο θα σου στοιχίσει.


Πόσο συχνά αλλάζουμε βαλβολίνη;

Η αλλαγή βαλβολίνης -σε αντίθεση με την αλλαγή λαδιού κινητήρα- είναι απαραίτητη μόνο λίγες φορές κατά τη διάρκεια της ζωής του αυτοκινήτου. Αν ο κατασκευαστής δεν προβλέπει ένα σχετικό διάστημα, που είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση, η πρώτη αλλαγή θα πρέπει να γίνει μετά από περίπου 80.000 με 100.000 χιλιόμετρα ή μεταξύ 6 και 8 ετών. Εδώ, ωστόσο, η κατάσταση εξαρτάται επίσης κατά πολύ από το εκάστοτε μοντέλο, αλλά και το στιλ οδήγησης: ένα σπορτίφ οδηγικό στιλ θέτει μεγαλύτερες απαιτήσεις στο κιβώτιο, αυξάνει, λοιπόν, ανάλογα τη φθορά και έτσι κάνει τη βαλβολίνη να «γερνά» ταχύτερα. Το ίδιο ισχύει και για τις σύντομες διαδρομές, οι οποίες είναι πιο απαιτητικές με το σύστημα μετάδοσης εξαιτίας των πιο συχνών αλλαγών σχέσεων. Ορισμένα κιβώτια ταχυτήτων μπορούν εύκολα να καλύψουν 120.000 χιλιόμετρα με την ίδια βαλβολίνη, ενώ, αντίθετα, άλλες βρωμίζουν εντελώς μετά από μόλις 60.000 χιλιόμετρα. Επομένως, πρέπει να παρακολουθείτε τη βαλβολίνη και, αν είναι απαραίτητο, να ρωτήσετε συγκεκριμένα για την κατάσταση της στο επόμενο service. Γιατί, στο πλαίσιο της επιθεώρησης, το κιβώτιο ταχυτήτων ελέγχεται ούτως ή άλλως για τη στεγανότητα και την ποσότητα πλήρωσης βαλβολίνης. Αν, μάλιστα, αισθάνεστε σημάδια κατά πολύ χρησιμοποιημένης βαλβολίνης, σας συνιστούμε να την αντικαταστήσετε γρήγορα. Σημαντικό: Μετά από μία επισκευή του κιβωτίου ταχυτήτων, η βαλβολίνη πρέπει πάντα να αλλάζεται ακόμα και μετά από περίπου 5.000 χιλιόμετρα. Επειδή η τριβή είναι μεγαλύτερη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και υπάρχουν πολλά υπολείμματα στη βαλβολίνη. Ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο. Ποια είναι η διαφορά μεταξύ λαδιού κινητήρα και βαλβολίνης; Σε αντίθεση με τη βαλβολίνη, το λάδι του κινητήρα εκτίθεται σε πολύ υψηλά θερμικά φορτία. Κατά συνέπεια, πρέπει να είναι ιδιαίτερα ανθεκτικό στη θερμότητα. Η βαλβολίνη, ωστόσο, είναι λιγότερο εκτεθειμένη σε υψηλές θερμοκρασίες. Η θερμοκρασία λειτουργίας της είναι συνήθως περίπου 80 βαθμοί Κελσίου. Επιπλέον, η βαλβολίνη είναι πιο λεπτόρευστη και δε φθείρεται τόσο γρήγορα όσο το λάδι κινητήρα. Η βαλβολίνη ταξινομείται επίσης σε κατηγορίες SAE, αλλά έχει διαφορετικό ιξώδες σε σχέση με το λάδι κινητήρα. Για παράδειγμα, μια συνηθισμένη προδιαγραφή είναι η "75W90". Επιπλέον, οι βαλβολίνες ταξινομούνται σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα σε επίπεδα απόδοσης, στις λεγόμενες κατηγορίες GL ("gear lubricant") 1-5. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα θα συναντήσετε μόνο τις κατηγορίες GL-4 και GL-5. Οι απαιτήσεις για βαλβολίνες σε αυτόματα συστήματα μετάδοσης είναι ακόμα υψηλότερες σε σχέση με αυτές στα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων. Σε τελική ανάλυση, η βαλβολίνη δεν πρέπει εδώ να λιπαίνει μόνο τα γρανάζια, αλλά και άλλα υδραυλικά εξαρτήματα για την αλλαγή σχέσεων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χρησιμοποιούνται εδώ ειδικά υγρά, τα λεγόμενα και ATF ("Automatic Transmission Fluids"). Οι κατασκευαστές κιβωτίων ταχυτήτων καθορίζουν εδώ τις δικές τους προδιαγραφές. Γι αυτό, είναι ακόμα πιο σημαντικό να χρησιμοποιείτε μόνο λάδια εγκεκριμένα από τον κατασκευαστή. Διαφορετικά, διακινδυνεύετε σοβαρές ζημιές.


Στη NM CarService γνωρίζουμε την αγάπη σας για τον τετράτροχο φίλο σας και φροντίζουμε για αυτόν. Τηλεφωνήστε σήμερα κιόλας στο 210 8044295 για να κλείσετε ένα ραντεβού για ένα πλήρη δωρεάν έλεγχο της κατάστασης του αυτοκίνητου σας ή χρησιμοποιήστε την επιλογή για online ραντεβού μέσα από την ιστοσελίδα μας. Επωφεληθείτε από τις μοναδικές προσφορές μας και εξασφαλίστε υγεία και μακροζωία στο όχημά σας



203 views0 comments

Comments


bottom of page